Ce trebuie sa verifici atunci cand cumperi o masina diesel
In momentul in care doresti sa achizitionezi o masina cu motorizare diesel, poti inclina pentru una second hand, datorita pretului aparent mai bun platit.
In cele mai multe cazuri, un pret prea bun, poate ascunde multe defecte tehnice care in cazul motorizarilor diesel, pot costa destul de scump in cazul unor reparatii.
Deoarece preventia poate fi destul de utila, este bine sa fii bine informat in ceea ce priveste diagnosticarea unor potentiale defecte inainte de a ajunge cu masina respectiva la un service, pentru verificare.
Cele mai comune defecte intalnite in cazul masinilor diesel rulate, pot fi:
1) Injectoarele infundate
Mersul subturat si motorina de slaba calitate pot cauza defecte ale sistemului de injectie, astfel incat motorul poate suferi o diminuare substantiala a performantelor.
O masina care are probleme cu sistemul de injectie, are tendinta de a porni mai greu, indiferent de conditiile atmosferice, chiar daca motorul este cald.
Alte simptome asociate cu injectoarele infundate sau defecte, pot fi fumul negru la accelerare, precum si lipsa puterii sau a elasticitatii motorului in plansa de turatii.
Zgomotele suspecte si vibratiile intermitente puternice, simtite in habitaclu pot fi alte semne ale unui sistem de injectie care necesita reparatii.
2) Garnitura de chiuloasa fisurata
De cele mai multe ori, motoarele diesel tind sa aiba probleme cu integitatea garniturii care desparte chiuloasa de blocul motor.
Acest lucru poate duce la imixiunea uleiului in antigel si invers, ceea ce poate fi verificat destul de usor prin inspecatarea capacului de la busonul de ulei.
Im cazul in care pe capac se gaseste o spuma de culoare galbuie, atunci motorul va trebui sa fie reparat, ceea ce poate fi deosebit de costisitor.
De asemenea, din cauza garniturii de chiuloasa fisurate, o parte din suflul exploziei din cilindru, poate ajunge in lichidul de racire.
Un alt mijloc de constatare a integritatii garniturii de chiuloasa este verificarea daca apar bule de gaz in vasul de expansiune, atunci cand motorul este pornit.
3) Compresia scazuta
Acest aspect poate fi verificat cu usurinta prin desfacerea busonului de ungere, atunci cand motorul este pornit.
Daca se observa fum sau o presiune crescuta a gazelor care ies din orificiul respectiv, atunci inseamna ca masina are nevoie de o segmentare, deoarece segmentii de compresie nu mai tin presiunea care scapa in carter, urcand apoi in zona tachetilor.
Astfel de probleme apar de obicei in cazul in care uleiul nu este schimbat la timp sau este folosit ulei de slaba calitate. Aceste fenomene sunt specifice, in general, masinilor care au peste 400.000 Km la bord, compresia scazuta ducand la reducerea performantelor motorului.
4) Turbina uzata
Acest aspect este destul de intalnit in cazul exploatarii necorespunzatoare a unei masini diesel.
O masina diesel trebuie lasata sa mearga la relanti cel putin 1 minut dupa pornirea la rece, pentru a-si face ungerea corespunzator.
La oprire, dupa un drum de cel putin 10 km, are nevoie de inca un minut inainte de a opri motorul incalzit, pentru a lasa timp uleiului incins din zona turbinei sa se raceasca eficient.
Uleiul necorespunzator, sau schimbat rar, poate duce la uzuri ireversibile in cazul turbinelor care echipeaza majoritatea motoarelor diesel prezente pe piata.
Acest tip de uzura se poate diagnostica prin prezenta uleiului in zona exterioara a turbinei sau a intercooler-ului, precum si a fumului cu tenta albastruie, care denota arderea uleiului pe care turbina defecta il pierde, si care in final ajunge in admisie, fiind ars si contribuind astfel la uzura accelerata a motorului.
Schimbarea sau repararea unei turbine defecte poate presupune costuri destul de ridicate.
5) Ambreiajul defect
Un ambreiaj defect poate fi diagnosticat la prima constatare prin prisma zgomotelor pe care le emite la relanti.
Daca la apasarea pedalei de ambreiaj se aude un zgomot pronuntat, similar unui ‘uruit de tractor’, atunci inseamna ca ambreiajul a ajuns la capatul vietii si trebuie schimbat urgent.
Alte simptome ale ambreiajului consumat sunt zgomotul volant-ului, precum si patinarea la accelerare a discului. Patinarea discului de ambreiaj poate fi observata in trafic, la accelerarile bruste, atunci cand moturul urca in turatii, dar masina nu accelereaza corespunzator.
Zgomotul volant-ului defect poate fi auzit din exteriorul masinii, in zona de langa roata din stanga fata, acolo unde poate fi perceput ca o bataie metalica intermitenta, care se spurapune peste zgomotul normal al motorului.
Nu recomandam cumpararea unor masini second hand care prezinta defectele de mai sus, deoarece cheltuielile cu reparatiile pot fi destul de mari, in raport cu suma platita la achizitie.
De asemenea, in cazul in care exista dubii in privinta masinii, poate fi facuta o verificare mai amanuntita, in cadrul unui service autorizat.